Och
jag hamnade väl i något slags töcken.
Klockan
är 19:49 och busschauffören på vägen ner är mer vitsig än den på vägen upp,
den här beskriver vår första hållplats, Hestra, som något majestätiskt mitt i
grådisdimman som fullkomligt sköljer över oss när bussdäcken vaggande tar oss
upp för bergskanten. Vi passerar blöta och hängiga hus, några få av dem är
prydda med gul-och blårandiga girlanger och ballonger i samma färger. De ser
tämligen ynkliga ut bredvid de grå stenfasaderna. Som om färgerna misslyckats
med sitt syfte och tvingats lämnats kvar i förnedringen.
Vi
är i Smålandsstenar och i tanken blandas Charlyn Marie Marshalls kraxiga röst
med de ensliga tallarna som står ojämnt utplacerade i kalhyggena och once I
wanted to be the greatest och de minst lika ojämnt utplacerade röda stugorna,
de blöta tunga grankvistarna och mina tunga ögonlock. Och jag hamnade väl i någon slags dvala.
Jag
tänker att ett år av ganska övergripande förändring har lärt mig att hantera
mig själv, och jag tänker att nu skulle du allt se mig.
Molnen
är tunga och trötta och han bredvid mig tar varje chans och stopp han får att
röka sina cigaretter och med huvudet i en minst lika onaturlig som obekväm
vinkel tittar jag efter rovfåglar på alla-år-och-bilfärder-med-fågelskådarmamman-manér.
”Ska ni inte skaffa en sådan där’ fönsterruta i taket så ni kan se fåglarna
ordentligt” frågade någon efter att ha åkt en längre bilfärd med min mamma. Och
antagligen efter att ett antal gånger har blivit påvisad att sträcka ut halsen
så långt som möjligt ur fönstret för att lyckas utröna vad för slags
fjäderskrud fåglarna däruppe kunde tyckas ha. Fågelboken ligger i handskfacket. Den ligger
alltid i handskfacket.
Och
jag hamnade väl i något slags töcken.
Klockan
är 22:44 och vi är i Helsingborg. Den nya busschauffören från Halmstad pratar
bara i mikrofonen när han måste, den förra sa hoppas vi ses någon gång i
framtiden. Till hela bussen sa han det, på ett ganska så ironiskt vis, och det
var bara jag som hånskrattade till och det är nästan helt mörkt utanför mitt
trygga bussfönster för molnen skymmer det lilla hopp av ljus som månen möjligen
skulle kunna tänka sig att dela med sig av såhär på nattkvisten. Once I wanted to be the greatest, sjunger
Charlyn Marie Marshall och We lived on bars and danced on tables och it’s
nothing like living in a bottle, kraxar hon och efter en dag av hennes kraxande
som ackompanjemang och ledmotiv får snart kraxet från Råkorna i Lunds ersätta min natts soundtrack. Istället för hennes Cat power blir det fågelmakt åt hela
slanten och jag undrar om de också kan sjunga om att dansa på bardisken, och någonstans på vägen somnar jag och i tanken blandar jag olika krax
med de ensliga tallarna och min trasiga säng som jag så skevt saknar. Jag tänker att nu skulle du se
mig.
will you still be around
when they put you six feet underground
will the big bad beautiful moon be around
will you still be around
when they put you six feet underground
will the big bad beautiful moon be around
Och
jag hamnade väl i någon slags dvala
Du är vacker. skriver vackert, en antologi med dig skulle jag vilja ha
ReplyDeletetack anonym, det var väldigt, väldigt fint att höra.
ReplyDeleteNej men tack, vad snäll du är :)
ReplyDeleteSå fint du skriver förresten! Och Chan Marshall, visst är hon bara fantastisk?